nl fr

Dampkapreiniging en -onderhoud in professionele grootkeukens, het is een vak apart. Niet alleen vergt werken in deze sector een minutieuze planning, ook is het vaak een kwestie van razendsnel schakelen. Dirk en Roberte, het tweekoppige team van Clean Minds, houden op magistrale wijze de balletjes continu in de lucht. Hoe ze dat doen? Vooral met een tomeloos enthousiasme en een flinke portie ondernemerszin, zo blijkt.

Kan ieder even toelichten wat zijn of haar taken zijn binnen het team? 
Roberte: ”Eigenlijk werken we met z’n tweetjes heel nauw samen en regelen we alles van a tot z. Ik zorg voor administratieve ondersteuning. Een van mijn voornaamste taken is het opstellen van de planning. Vervolgens bespreek ik die met Dirk, verwittig onze medewerkers en contacteer de klanten.”
Dirk: “Mijn taken zijn heel allround. Van verkoop, onderhandelingen, planning en opvolging tot het bestellen van bijvoorbeeld wisselstukken. Daarnaast ben ik natuurlijk ook vaak op de baan. Ik bezoek klanten of ga ik de medewerkers ter plaatse briefen bij ‘speciallekes’. Vandaag sturen we een groep van zo’n 80 mensen aan. We werken onder andere voor horeca, projectontwikkelaars, asielcentra, woonzorgcentra en ziekenhuizen. Maar er zitten ook enkele grote ketens binnen ons klantenbestand, zoals Mc Donalds, KFC, Quick, Burger King, de Plopsaparken, …”
Waarom kozen jullie voor een job in deze sector?
Dirk: “Ik ben een geboren verkoper. Maar in deze branche is het niet van: ‘ik verkoop een product en daarmee is de kous af.’ Het is veel complexer, want er komt een nauwgezette opvolging aan te pas. Een uitstekende service: daarin zit de uitdaging. Wij zorgen voor de nodige flexibiliteit in planning, overlopen alle mogelijkheden en zorgen dat het juiste team bij de juist klant aanwezig is. Doordat we daarin zo sterk zijn, groeien we heel hard. De horecawereld is enorm groot, maar tegelijk kent iedereen elkaar. Je reputatie is dus snel bestendigd. De mond-tot-mondreclame zorgt ervoor dat klanten hun weg tot bij ons vinden.”

Roberte: “Ik werd gecontacteerd door de firma en de job sprak me meteen aan. Enerzijds omdat het me een nieuwe uitdaging leek en anderzijds omdat dampkapreiniging een echte nichemarkt is. Da’s zo’n beetje onontgonnen terrein. Plus: het takenpakket is zo breed, je bent bij letterlijk alles betrokken.”

 

Is Clean Minds een goede werkgever? Wat maakt werken hier zo leuk?
Roberte: “Jazeker. Er heerst een goede sfeer, er mag al eens gelachen worden. Ik ken Dirk zijn manier van doen intussen. Hij is heel los in de omgang en tegelijk uiterst professioneel.”

Wat maakt jullie zo'n goed team? 
Dirk: “Roberte is een echte aanwinst voor Clean Minds. We hebben ook gericht gezocht naar iemand die hier goed zou passen. In feite heeft zij de belangrijkste taak: de klanten contacteren. Als je weet dat we actief zijn in de horeca, weet je dat dit telefonisch moet gebeuren en niet via mail. We moeten kort op de bal spelen als de chef in zijn keuken staat.”

Doen jullie soms activiteiten samen buiten het werk? Zo ja, welke? 
Dirk: “Dat staat nog op ons to do-lijstje, hier zullen wij eens dringend werk van maken.” (lacht)

Hebben jullie leuke anekdotes over de job? 
Dirk: “Tijdens de coronaperiode zijn we veel klanten gaan werven bij woonzorgcentra en ziekenhuizen, om evidente redenen. Zo was ik ooit eens op locatie in een ziekenhuis om alle taken op te lijsten. Op een bepaald moment kwam ter sprake dat ook de koelcellen van de kelderverdieping moesten gedaan worden. Nietsvermoedend ging ik dus mee naar beneden, waar — achteraf gezien — best een apart sfeertje hing. We kwamen aan bij zo’n frigo en toen die geopend werd kreeg ik volgens mij dezelfde kleur als hetgeen ik daarin zag liggen. Inderdaad, we stonden in het mortuarium …”

Waarom kozen jullie ervoor om te werken voor Clean Minds?
Dirk: “Ik was al actief als zelfstandige voor een ander schoonmaakbedrijf, gespecialiseerd in dampkapreiniging. Deliva was eenn klant van ons, dus ik kende het bedrijf en zijn directie al zeer goed. In 2019 staken we de koppen bij elkaar en kozen we voor een samenwerking. We wilden verder gaan dan de reguliere schoonmaakbedrijven, maar werk maken van een full-service dienstverlening, inclusief herstellingen en onderhoud. Ik kon dus al mijn ervaring en expertise in de strijd gooien. Ik wil bij deze dan ook mijn dank aan de directie benadrukken, voor het vertrouwen en onze vlotte samenwerking.”
Roberte: “Ik was actief in de eventsector en dus niet anders gewend dan plannen, brandjes blussen en ad hoc oplossingen bedenken. En laat dat nu net de kwaliteiten zijn die Clean Minds zocht. We voelden beiden meteen dat het goed zat.”

Hoe belangrijk is teamwork binnen jullie dienst?
In koor: “Enorm belangrijk.”
Dirk: “De complexiteit van de opdrachten vergt veel overleg. In die korte periode zijn Roberte en ik al heel goed op elkaar afgestemd. Maar niet alleen tussen ons is een goede samenwerking belangrijk. De band met de medewerkers op de baan is ook heel sterk. Ik kan hen alles vragen, en dat gaat soms ver: we werken voor de horeca, dus moeten we rekening houden met hún timing en sluitingsuren. Dat vergt veel flexibiliteit. Je moet het maar doen. Zonder onze mensen zouden we nergens staan.”

Werken jullie soms samen met andere diensten binnen Deliva en Umami?
Dirk: “Jazeker, we zijn in feite het kleinste lid van de Deliva-familie, maar daar zit net onze kracht. We zijn heel flexibel, maar genieten wel van alle voordelen van een grote groep. Zo kunnen we altijd rekenen op de expertise van andere diensten. Denk maar aan boekhouding, marketing, technische dienst, logistiek, HR, legal en IT. Daarnaast hebben wij een uitstekende samenwerking met alle accountmanagers van Umami Catering, welke een zeer grote win-win situatie is voor iedereen. In plaats van via tien verschillende kanalen te moeten gaan, kunnen wij uitzonderlijk snel schakelen. Dat appreciëren de klanten natuurlijk.”

FUN FACTS
Wie is de sfeermaker in het team?
Dirk

Wie maakt de flauwste mopjes? 
Idem. 
Wie heeft de beste muzieksmaak? En wie de slechtste?
Dirk: “Ik ben helemaal mee met de muziek van nu, want ik luister mee naar de muziek van mijn dochter. Zo ben ik fan van Taylor Swift en Ariana Grande. Alleen van Justin Bieber moet ik niks weten, die is te arrogant!”
Bij wie kan je altijd terecht voor een goed advies?
Dirk: “Bij iedereen in het bedrijf. Van directie tot alle reeds eerder vernoemde diensten, iedereen staat altijd klaar voor ons, en dat is zeer fijn om te mogen ervaren!”  

Wie heeft de meest gekke hobby?
Roberte wijst naar Dirk.
Dirk: “Tja, een hobby is het misschien moeilijk te noemen, maar voor mij vloeit mijn werk over in mijn vrije tijd. Ik ben áltijd op zoek naar opportuniteiten. Het is sterker dan mezelf. Wanneer ik bijvoorbeeld op restaurant ga in het weekend, mag je er zeker van zijn dat ze op het einde van de avond weten wie ik ben en wat ik doe. Tja, verkopen zit nu eenmaal in mijn bloed. Mijn vrouw is dat intussen gewend.” 
Wat zijn de hobby's van alle teamleden?
Roberte: “Niets bijzonders, ik geniet graag van de rust na de dagelijkse hectiek. Een goed boek, lekker eten of een weekendje weg, dat zijn de dingen waarmee ik mijn batterijen oplaad.”

Dirk: “Ons bedrijf helpen groeien, is mijn hobby.” (lacht) 
Stel dat er een award zou worden uitgedeeld voor beste team binnen het bedrijf, waarom moeten jullie die dan winnen? 
Dirk: “Omdat we letterlijk schitterend werk leveren! En we zetten de klant altijd voorop.”

Gerelateerde artikelen

Job in de kijker: dampkapreiniger - Gerry Geyskens
Bekijk onze vacatures
Plan gratis een locatiebezoek
Plan een locatiebezoek